Laurynas Katkus, Vilnius, Litauen

Konstkollektivet Mölndal

Laurynas Katkus (f.1972) är en litauisk författare, essäist och översättare. Han har studerat litauisk filologi och litteratur i Vilnius, Norwich, Leipzig och Berlin. Katkus har publicerat tre diktsamlingar, en essäbok och två skönlitterära böcker – en roman "Judantys Šešėliai" (Rörliga skuggor) och en novellsamling "Nakvynė Berlyne" (En natt i Berlin, 2022).

Katkus verk har översatts till mer än tio språk; han har sex översatta böcker på engelska och tyska, senast en roman "Schwankende Schatten" (Klak Verlag, Berlin, 2022).
Sedan 2020 är Katkus art director för Kaunas litteraturvecka. Han bor i Vilnius med sin familj.
För mer information: www.laurynaskatkus.lt

Jag skulle kalla mitt författarskap minimal postmodernism (eller postmodern minimalism). Jag skriver om östeuropéernas erfarenheter av väst, om framväxten av nya nyliberala eliter och utarmningen av intelligentian, om relationer och medelålderskris, men också om all den humor som detta för med sig. Jag tror att alltför få som arbetar i den samtida litteraturen sysslar med det litauiska samhället under de senaste decennierna. Som någon som växte upp under Sovjettiden och blev myndig efter Sovjetunionens upplösning, antar jag att jag är i en gynnsam position för att skriva om det.

Min plan för residenset på Konstkollektivet Mölndal är att fortsätta en roman med arbetstiteln “Revival Party”. Osvaldas har just återvänt med sin familj från sin emigration i Storbritannien och träffar sin tonårsvän och enorma inspiration, Kieša. Det verkar som att Kieša nu är en luffare och alkoholist, även om Sovjetunionens upplösning verkade öppna alla dörrar för liknande människor i hans ålder.

Att träffa Kieša och försöka hjälpa honom får Osvaldas att minnas livet på 80-talet, hans avbrutna karriär som rockmusiker och han funderar över vad som gick fel med Kieša och hans generation. Han återvänder hela tiden till baren där han först träffade Kieša, och vid ett tillfälle får han höra talas om händelserna kring Maidan i Ukraina...

För att förmedla mitt tema forskar jag om 80-talets ungdomslivsstil, mode och musik i Väst och i Sovjetunionen, och också om den allmänna politiska och sociala situationen i Sovjetunionen.

/ / / / / / / / / / 

Laurynas Katkus  (b.1972) is a Lithuanian writer, essayist and translator. He studied Lithuanian philology and comparative literature in Vilnius, Norwich, Leipzig and Berlin. Katkus has published three collections of poetry, a book of essays and two books of  fiction – a novel “Judantys Šešėliai” (Moving Shadows) and  a collection of novellas “Nakvynė Berlyne” (A Night in Berlin, 2022). 

Katkus’ work has been translated into more than ten languages; he has six translated books in English and German, most recently a novel “Schwankende Schatten” (Klak Verlag, Berlin, 2022).
Since 2020 Katkus is an art director of Kaunas Literature Week. He lives in Vilnius with his family.
For more, see www.laurynaskatkus.lt

I would call my writing minimal postmodernism (or postmodern minimalism).  I write about the experience of the West by the Eastern Europeans, about the emergence of new neoliberal elites and pauperization of the intelligentsia, about relationships and midlife crisis, but also about the humor which it brings along.  I believe too few who works in the contemporary literature deal with the Lithuanian society of the last decades.  As someone who grew up in Soviet times and came of age after the breakup of Soviet Union, I guess I am in a favorable position to write about it.

My plan for the residency at Konstkollektivet Mölndal is to continue a novel with the working title “Revival Party”. Osvaldas has just returned with his family from an emigration in the United Kingdom and meets his teenage friend and huge inspiration back then Kieša. It appears he is now a bum and an alcoholic, although the break-up of Soviet Union seemed to open all doors to the like people of this age.

Meeting with Kieša and trying to help him Osvaldas remembers life in the 80-ies, his aborted career of a rock musician and muses what went wrong with Kieša and his generation. He keeps coming to the bar where he first met Kieša, and at one point he hears about the Maidan happening in Ukraine…

To convey my theme I do, among other things, a research on the 80-ties youth lifestyle, fashion  and music in the West and in the Soviet Union, also on  general political and social situation in USSR.